(Publisert med tillatelse fra Budstikka)

– Det er harde tak der ute. Vi advarer bedriftene mot å handle overilt i denne situasjonen. Nå er tiden for å tenke langsiktig og være litt sindig og tålmodig, sier Sven Krohn, partner i Advokatfirmaet Frøysaa & Bjørkgård på Lysaker. FOTO: KARL BRAANAAS

– Mange bedrifter er for raskt ute med å permittere ansatte, mener Lysaker-advokat. Han ber lederne holde hodet kaldt og ikke brenne broer de trenger når krisen er over.

Morten Gisle Johnsen

24. mars 2020, kl 21:14

Sven Krohn har nettopp avsluttet et webinar for små og mellomstore bedrifter om hvordan de bør forholde seg juridisk og ledelsesmessig under koronakrisen. 41-åringen fra Eiksmarka er partner i Advokatfirmaet Frøysaa & Bjørkgård på Lysaker. Han står midt oppe i det som er en kamp på liv og død forretningsmessig for mange av klientene deres.

– Det er harde tak der ute. Ordrer og salg stopper helt opp, og mange bedriftsledere reagerer med å permittere ansatte, nesten litt spontant, og krisen sprer seg til stadig flere bransjer. Vi advarer mot å handle overilt i denne situasjonen. Nå er tiden for å tenke langsiktig og være litt sindig og tålmodig, mener Krohn.
 

– Ledelsen må ha stålkontroll

Budstikka skrev mandag om spørreundersøkelsen fra NHO i Oslo og Viken som viser at fire av ti bedrifter i Asker og Bærum planlegger oppsigelser på grunn av koronaviruset – og at like mange har permittert medarbeidere.

Sven Krohn i Advokatfirmaet Frøysaa & Bjørkgård på Lysaker holder i webinar for næringslivet.
FOTO: KARL BRAANAAS

– Det ropes veldig mye om permitteringer nå, mens det egentlige fokuset må være hvordan man har tenkt å få bedriften igjennom denne store bølgedalen, sier Krohn. 

– Er ikke permitteringer da et effektfullt tiltak i bedrifter hvor de ansattes lønninger utgjør den største kostnadsposten?

– Permitteringer kan absolutt være et veldig riktig tiltak for mange. Men da må det skje som ledd i en helhetlig vurdering av hva som er bedriftens overordnede mål og hensyn, hvilket ikke alltid er tilfellet. Her må alle være klar over at juridisk er det selskapsinteressen som er viktigst – det vil si hensynet ikke bare til de ansatte, men også til aksjonærer og kreditorer, kunder og leverandører. Her må ledelsen ha stålkontroll, og styrene må også komme på banen, oppfordrer Lysaker-advokaten.

Krangler om kontrakter

Et annet «kostnadsbesparende tiltak» som nå er ganske utbredt er bedrifter som prøver å unnslippe sine kontraktsmessige forpliktelser ved å påberope seg en slags angrerett – såkalt «force majeure», som er vanlig klausul i kontrakter som kan løse partene fra ansvar for mislighold når en ekstraordinær hendelse inntreffer.

– Håndtering av kontrakter er veldig krevende i den krisen vi nå er oppe i, og vårt viktigste budskap i denne sammenheng er at bedriftens forpliktelser skal overholdes. Trekker du «force majeure»-kortet og brenner alle broer, så er det ikke sikker at du beholder kundene dine, leverandørene og de ansatte når ting normaliserer seg i den andre enden.

Les artikkelen på bustikka.no

Ta kontakt med oss

Hos oss er vi tett på klienten, kompetansen og regionen. Vi hjelper deg med alt fra små og store problemer. Ta kontakt med oss for en uformell prat.